Tην έκατσαν στην Αεροπορία Στρατού – εάν τα παρακάτω στοιχεία που αναφέρθηκαν στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου της Γαλλικής Εθνοσυνέλευσης προσεγγίζουν και την ελληνική πραγματικότητα. Πόσο κοστίζει η λειτουργία των νεαποκτηθέντων ελικοπτέρων NH90 TTH της Αεροπορίας Στρατού;
NH90 TTH (6 διαθέσιμα το 2013): €24.400.000
Μην τρομάζετε – ακόμη. Αυτό δεν είναι το λειτουργικό κόστος των ελικοπτέρων NH90 TTH της Αεροπορίας Στρατού, αλλά το ετήσιο λειτουργικό κόστος των NH90 TTH στην Γαλλία. Αυτό τουλάχιστον αναφέρθηκε από την κυβέρνηση στο Παρίσι, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου.
Θα μπορούσε να είναι αυτό το κόστος λειτουργίας των NH90 TTH της Αεροπορίας Στρατού; Οι αποδοχές των πιλότων στην Ελλάδα, όπως και οι ανθρώπινες εργατοώρες στη συντήρηση είναι πολύ χαμηλότερα αμοιβόμενες σε σχέση με αυτές στην Γαλλία, αλλά από την άλλη η προνομειακή προμήθεια που υφίσταται η Αεροπορία Στρατού της Γαλλίας – χώρα κατασκευής, δεν ισχύει για την Ελλάδα.
Ας υπενθυμιστεί η πληροφορία πολιτικής σκοπιμότητας που διέρρευσε μέσω των ηλεκτρονικών εφημερίδων τον Ιούνιο του 2012 μετά την πτήση του αρχιστράτηγου των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων στα Ψαρά, όταν ειπώθηκε ότι το κόστος ανά ώρα πτήσης ενός NH90 TTH της Αεροπορίας Στρατού είναι € 24.000, και το οποίο χαρακτηρίστηκε τότε από πολλούς ως εξωπραγματικό.
O Βασίλειος Νικολόπουλος, Ταξίαρχος εα και Πρόεδρος Λέσχης Αεροπορίας Στρατού, είχε χαρακτηρίσει κατά το χρόνο αυτό το μέγεθος «αυθαίρετο και υπερβολικό», σε σύγκριση με το αμερικανικής κατασκευής Chinook στο οποίο καταχωρούνται € 4.517 σύμφωνα με το ΦΕΚ Β 169/2012. Για τα ΝΗ90 της Αεροπορίας Στρατού το κόστος ανά ώρα πτήσης «δεν έχει προσδιορισθεί, διότι δεν έχουν συμπληρώσει ικανό χρόνο χρήσης για να γίνει αξιόπιστη κοστολόγηση».
Σχεδόν ίδιο ποσό, €26.000, κοστίζει και μια ώρα πτήσης ενός NH90 του Γερμανικού Στρατού, είχε αναφέρει η γερμανική εφημερίδα Frankfurter Allgemeine Zeitung τον Οκτώβριο του 2013, επικαλούμενη ένα εσωτερικό έγγραφο των στρατιωτικών υπηρεσιών στην Γερμανία. Για κάθε ώρα πτήσης NH90 χερσαίας έκδοσης, απαιτούνται 170 ώρες συντήρησης. Η Eurocopter είχε υποσχεθεί νωρίτερα μια αναλογία από 10 ώρες συντήρησης για κάθε ώρα πτήσης (10:1).
Να σημειωθεί ότι στην περίπτωση που το μέγεθος που αναφέρθηκε στην Γαλλική Εθνοσυνέλευση προσεγγίζει την λειτουργική πραγματικότητα για κάθε χρήστη αυτού του ελικοπτέρου, δεν πρόκειται για μια «στενή οικονομική προσέγγιση» του ζητήματος, όπως με την παραλαβή του συνόλου των 20 NH90 της Αεροπορίας Στρατού, και εάν οι καταχωρήσεις στις δαπάνες λειτουργίας της δεν αυξηθούν δραματικά, το οικονομικό Βατερλώ είναι αναμενόμενο.
NH90 TTH (6 διαθέσιμα το 2013): €24.400.000
Μην τρομάζετε – ακόμη. Αυτό δεν είναι το λειτουργικό κόστος των ελικοπτέρων NH90 TTH της Αεροπορίας Στρατού, αλλά το ετήσιο λειτουργικό κόστος των NH90 TTH στην Γαλλία. Αυτό τουλάχιστον αναφέρθηκε από την κυβέρνηση στο Παρίσι, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου.
Θα μπορούσε να είναι αυτό το κόστος λειτουργίας των NH90 TTH της Αεροπορίας Στρατού; Οι αποδοχές των πιλότων στην Ελλάδα, όπως και οι ανθρώπινες εργατοώρες στη συντήρηση είναι πολύ χαμηλότερα αμοιβόμενες σε σχέση με αυτές στην Γαλλία, αλλά από την άλλη η προνομειακή προμήθεια που υφίσταται η Αεροπορία Στρατού της Γαλλίας – χώρα κατασκευής, δεν ισχύει για την Ελλάδα.
Ας υπενθυμιστεί η πληροφορία πολιτικής σκοπιμότητας που διέρρευσε μέσω των ηλεκτρονικών εφημερίδων τον Ιούνιο του 2012 μετά την πτήση του αρχιστράτηγου των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων στα Ψαρά, όταν ειπώθηκε ότι το κόστος ανά ώρα πτήσης ενός NH90 TTH της Αεροπορίας Στρατού είναι € 24.000, και το οποίο χαρακτηρίστηκε τότε από πολλούς ως εξωπραγματικό.
O Βασίλειος Νικολόπουλος, Ταξίαρχος εα και Πρόεδρος Λέσχης Αεροπορίας Στρατού, είχε χαρακτηρίσει κατά το χρόνο αυτό το μέγεθος «αυθαίρετο και υπερβολικό», σε σύγκριση με το αμερικανικής κατασκευής Chinook στο οποίο καταχωρούνται € 4.517 σύμφωνα με το ΦΕΚ Β 169/2012. Για τα ΝΗ90 της Αεροπορίας Στρατού το κόστος ανά ώρα πτήσης «δεν έχει προσδιορισθεί, διότι δεν έχουν συμπληρώσει ικανό χρόνο χρήσης για να γίνει αξιόπιστη κοστολόγηση».
Σχεδόν ίδιο ποσό, €26.000, κοστίζει και μια ώρα πτήσης ενός NH90 του Γερμανικού Στρατού, είχε αναφέρει η γερμανική εφημερίδα Frankfurter Allgemeine Zeitung τον Οκτώβριο του 2013, επικαλούμενη ένα εσωτερικό έγγραφο των στρατιωτικών υπηρεσιών στην Γερμανία. Για κάθε ώρα πτήσης NH90 χερσαίας έκδοσης, απαιτούνται 170 ώρες συντήρησης. Η Eurocopter είχε υποσχεθεί νωρίτερα μια αναλογία από 10 ώρες συντήρησης για κάθε ώρα πτήσης (10:1).
Να σημειωθεί ότι στην περίπτωση που το μέγεθος που αναφέρθηκε στην Γαλλική Εθνοσυνέλευση προσεγγίζει την λειτουργική πραγματικότητα για κάθε χρήστη αυτού του ελικοπτέρου, δεν πρόκειται για μια «στενή οικονομική προσέγγιση» του ζητήματος, όπως με την παραλαβή του συνόλου των 20 NH90 της Αεροπορίας Στρατού, και εάν οι καταχωρήσεις στις δαπάνες λειτουργίας της δεν αυξηθούν δραματικά, το οικονομικό Βατερλώ είναι αναμενόμενο.