Άκουσον άκουσον: Η Βουλή νομοθετεί εκ… παραδρομής, είπε η κυβέρνηση
Απαλλάσσονται οι κατηγορούμενοι σε βαθμό κακουργήματος, για δωροδοκία και υπεξαίρεση, πρόεδροι οργανισμών και συνεταιρισμών, αθλητικών σωματείων και πολιτιστικών συλλόγων.
Όσοι υπηρετούν ως υπάλληλοι σε ιδιωτικά και νομικά πρόσωπα που δέχονται κρατικές ή δημόσιες εν γένει επιχορηγήσεις και χρηματοδοτήσεις από τις 7 Απριλίου 2014 είναι ελεύθεροι να δωροδοκούνται, να υπεξαιρούν χρήματα του νομικού προσώπου που υπηρετούν και να προκαλούν εν γνώσει τους ζημία στην περιουσία του νομικού αυτού προσώπου, με σκοπό να ωφελήσουν τον εαυτό τους ή τρίτους.
Με το πολυνομοσχέδιο (ήδη ν. 4254/2014) της κυβέρνησης Σαμαρά καταργήθηκε (κατά κυριολεξία, εξαφανίστηκε) η περίπτωση «δ του άρθρου 263α του Ποινικού Κώδικα», όπως αποκαλύψαμε την περασμένη Κυριακή. Η διάταξη αυτή προέβλεπε ότι όσοι υπηρετούν ως υπάλληλοι στα εν λόγω νομικά πρόσωπα τιμωρούνται ωσάν να είναι δημόσιοι υπάλληλοι όταν, κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους, διαπράττουν απιστία, υπεξαίρεση, ψευδή βεβαίωση, κατάχρηση εξουσίας, παράβαση καθήκοντος και δωροδοκία.
Με βάση αυτήν την ποινική διάταξη που καταργήθηκε έχουν καταδικασθεί στο παρελθόν αλλά και δικάζονται για σοβαρά κακουργήματα υπάλληλοι ανώνυμων εταιρειών που χρηματοδοτούνται από το Δημόσιο (Ελληνικά Ναυπηγεία, ΔΕΗ, ΔΕΠΑΝΟΜ, ΘΕΜΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ, ΟΣΚ), συνεταιρισμών, αθλητικών σωματείων και πολιτιστικών συλλόγων και κυρίως όλων των ιδιωτικών νομικών προσώπων που έχουν χαρακτήρα ΜΚΟ που δέχονται κρατικές επιχορηγήσεις. Σε πολλές από τις περιπτώσεις αυτές έχουν απαγγελθεί κατηγορίες και με βάση τον v. 1608/1950 «Περί καταχραστών του Δημοσίου».
Όλοι αυτοί λοιπόν, κατά των οποίων η Δικαιοσύνη έχει κινήσει διαδικασίες ποινικής δίωξης για τόσο σοβαρές κατηγορίες, πανηγυρίζουν για την «ουρανοκατέβατη» απαλλαγή τους από κάθε ποινική ευθύνη, αφού είναι γνωστό ότι η εξάλειψη (και μάλιστα διά εξαφανίσεως της σχετικής διάταξης του άρθρου 263α του ΠΚ) του αξιόποινου λειτουργεί αναδρομικά, δηλαδή καταλαμβάνει και τις εκκρεμείς υποθέσεις.
Επομένως, τις επόμενες ημέρες θα δούμε να αποφυλακίζονται προσωρινά κρατούμενοι για κακουργήματα που διέπραξαν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους και τη διαχείριση δημόσιου χρήματος. Επίσης, είναι βέβαιο ότι θα απαλλάσσονται από τα ποινικά δικαστήρια λόγω εξάλειψης του αξιόποινου όσοι κατηγορούνται για υπηρεσιακά εγκλήματα που έχουν διαπράξει μέχρι τις 7-4-2014, δηλαδή μέχρι την ημερομηνία δημοσίευσης του ν. 4254/2014 στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Η υπόθεση αυτή ασφαλώς και δεν είναι αθώα. Κρύβει βρωμιά και σαπίλα.
Αναμφίβολα, βρισκόμαστε μπροστά σε μια πρωτοφανή και χωρίς προηγούμενο σαρωτική νίκη των δυνάμεων της διαφθοράς και της διαπλοκής εναντίον όσων υπερασπίζονται τη διαφάνεια και τη χρηστή και συνετή διαχείριση του δημόσιου χρήματος.
Το εξοργιστικό είναι ότι το απίστευτο αυτό πλήγμα στην αρχή του Κράτους Δικαίου γίνεται σε μια χρονική στιγμή που το δημόσιο συμφέρον επιβάλλει ως ιστορική αναγκαιότητα την πάταξη της διαφθοράς και την παραδειγματική τιμωρία όσων εμπλέκονται σε ποινικές υποθέσεις διασπάθισης δημόσιου χρήματος, σε συνδυασμό με νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματικές πράξεις. Ανακύπτουν αμείλικτα τα ερωτήματα: Άραγε η φωτογραφική διάταξη από ποιους ετοιμάστηκε; Ο υπουργός Δικαιοσύνης είχε γνώση; Ο τότε γενικός γραμματέας της κυβέρνησης, ο κ. Μπαλτάκος, χωρίς τη συνυπογραφή του οποίου δεν έφτανε στη Βουλή τίποτε, τι λέει; Πρόκειται για προεκλογικό δώρο της κυβέρνησης στους «επίορκους»; Η απάντηση που δόθηκε από τον υπουργό Δικαιοσύνης σε αυτά τα ερωτήματα δεν είναι πειστική. Συγκεκριμένα, ο κ. Αθανασίου απέκλεισε ένα τέτοιο ενδεχόμενο και δήλωσε ότι η κατάργηση της διάταξης του άρθρου 263α του ΠΚ έγινε από παραδρομή (!) και την παρελθούσα Τετάρτη κατέθεσε στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Ανάπτυξης «Απλούστευση της αδειοδότησης της οικονομικής δραστηριότητας», τροπολογία με την οποία επαναφέρει σε ισχύ τη διάταξη του άρθρου 263α.
Αλλά οι συνέπειες της κατάργησης, έστω κι αν οφείλεται σε παραδρομή, δεν ανατρέπονται. Εξακολουθούν να είναι ισχυρές και μετά την επαναφορά σε ισχύ της διάταξης που καταργήθηκε. Οι εκκρεμείς ποινικές υποθέσεις θα μπουν στο αρχείο και οι ήδη κατηγορούμενοι για αδικήματα που διαπράχθηκαν μέχρι τις 7-4-2014 θα αθωωθούν. Η επίκληση, δηλαδή, της παραδρομής και η εν συνεχεία ψήφιση νέας διάταξης δεν αποκαθιστούν τη ζημιά που έχει προκληθεί στην έννομη τάξη και στο κοινό περί δικαίου αίσθημα.
Πόσω μάλλον όταν η διάταξη για την αποκατάσταση της παραδρομής καθυστέρησε έναν τουλάχιστον μήνα. Δηλαδή, εδώ και έναν μήνα και μέχρι να δημοσιευτεί η νέα διάταξη τα ιδιωτικά νομικά πρόσωπα που διαχειρίζονται δημόσιο χρήμα είναι ξέφραγα αμπέλια.
Σε κανένα σοβαρό κράτος δεν νομοθετεί η παραδρομή και η αμέλεια. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, αυτός που συνέταξε την αιτιολογική έκθεση του νόμου δεν θα έπρεπε να είχε αντιληφθεί και να είχε προλάβει την κατάργηση μιας τόσο σοβαρής ποινικής διάταξης που περιλάμβανε το πολυνομοσχέδιο;
Η Κεντρική Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή, που επεξεργάζεται τα νομοσχέδια, όφειλε να προσέξει τη δήθεν «λαθραία» διάταξη του πολυνομοσχεδίου. Ας σημειωθεί ότι η ΚΕΝΕ αποτελείται από ανώτατους δικαστικούς λειτουργούς και καθηγητές της Νομικής Σχολής. Οι σύμβουλοι (δικαστές και νομικοί) του υπουργού Δικαιοσύνης δεν πήραν χαμπάρι αυτήν τη χαριστική διάταξη;
Η επίμαχη διάταξη, που ελευθερώνει τους καταχραστές του δημόσιου χρήματος, πέρασε και από τον εξονυχιστικό έλεγχο του γενικού γραμματέα της κυβέρνησης και -ω του θαύματος- στην ίδια παραδρομή υπέπεσε κι αυτός!
Ως γνωστόν, ο ελεγκτικός ρόλος του γενικού γραμματέα της κυβέρνησης είχε εξοπλιστεί με ειδικές υπερεξουσίες ελέγχου. Χωρίς τον έλεγχο του Μπαλτάκου και χωρίς την υπογραφή του ούτε νομοσχέδιο ούτε τροπολογία δεν μπορούσε να συζητηθεί στη Βουλή. Με τα δεδομένα αυτά, ένα πελώριο ερώτημα γεννάται: Πώς είναι δυνατόν τόσο πολλοί και σπουδαίοι κρατικοί λειτουργοί, με αποκλειστική αρμοδιότητα τον έλεγχο του κειμένου των νομοσχεδίων, ώστε να αποφεύγονται αβλεψίες και λάθη, να υποπέσουν ταυτοχρόνως, συλλήβδην και αθρόως στην περίεργη «παραδρομή», που απαλλάσσει δεκάδες εγκληματίες από τις κατηγορίες;
Τυχαίο είναι το ότι αυτό το σκάνδαλο, που σίγουρα αποτελεί μεθόδευση για τη… λεύκανση συγκεκριμένων προσώπων, τα οποία προφανώς εμπλέκονται σε εγκληματικές υποθέσεις διαφθοράς, επιχειρείται την ώρα που πολίτες σέρνονται με χειροπέδες στα δικαστήρια, και για ασήμαντα ακόμη χρέη προς το Δημόσιο; Παρά τις προσπάθειες που καταβάλλονται από πολλές πλευρές να συγκαλυφθεί αυτή η πρωτοφανής και ανήκουστη «εκ παραδρομής» κατάργηση ποινικού νόμου, δεν μπορεί και δεν πρέπει να περάσει αλώβητη από το δικαστικό σύστημα της χώρας.
Η Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου οφείλει να παρέμβει προκειμένου να αποσαφηνιστούν οι συνθήκες, να ερευνηθούν τα αίτια, τα κίνητρα και τα αποτελέσματα της «εκ παραδρομής» αθώωσης όσων ευνοούνται από μια τέτοια νομοθετική μεταβολή. Πρέπει να αναζητηθεί ποιοι μεγαλόσχημοι ή επώνυμοι πριμοδοτούνται από την κατάργηση της διάταξης του άρθρου 263α του ΠΚ.
Για όλους αυτούς τους λόγους, τον… λόγο έχει η Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου κ. Ευτέρπη Κουτζαμάνη.
Παιδαριώδεις δικαιολογίες…
Για το θέμα αυτό ο Στέφανος Κασιμάτης στη στήλη του στην «Καθημερινή» έγραψε:
Τώρα ψάχνουν, λέει, να βρουν πώς παρεισέδυσε, παρεισέφρησε, τρύπωσε (πείτε το όπως θέλετε…) στο πολυνομοσχέδιο η τροπολογία με την οποία απαλλάσσονται από ποινικές ευθύνες για την κακοδιαχείριση δημοσίου χρήματος κρατικοί αξιωματούχοι, παράγοντες της τοπικής αυτοδιοίκησης και άλλοι «τεχνικοί της εξουσίας». Εύχομαι να τον βρουν και δεν ρωτώ τι θα του κάνουν, αν τον βρουν. Αναρωτιέμαι μόνο αν ντρέπονται καθόλου όταν μας πασάρουν τέτοιες παιδαριώδεις δικαιολογίες…
Απαλλάσσονται οι κατηγορούμενοι σε βαθμό κακουργήματος, για δωροδοκία και υπεξαίρεση, πρόεδροι οργανισμών και συνεταιρισμών, αθλητικών σωματείων και πολιτιστικών συλλόγων.
Όσοι υπηρετούν ως υπάλληλοι σε ιδιωτικά και νομικά πρόσωπα που δέχονται κρατικές ή δημόσιες εν γένει επιχορηγήσεις και χρηματοδοτήσεις από τις 7 Απριλίου 2014 είναι ελεύθεροι να δωροδοκούνται, να υπεξαιρούν χρήματα του νομικού προσώπου που υπηρετούν και να προκαλούν εν γνώσει τους ζημία στην περιουσία του νομικού αυτού προσώπου, με σκοπό να ωφελήσουν τον εαυτό τους ή τρίτους.
Με το πολυνομοσχέδιο (ήδη ν. 4254/2014) της κυβέρνησης Σαμαρά καταργήθηκε (κατά κυριολεξία, εξαφανίστηκε) η περίπτωση «δ του άρθρου 263α του Ποινικού Κώδικα», όπως αποκαλύψαμε την περασμένη Κυριακή. Η διάταξη αυτή προέβλεπε ότι όσοι υπηρετούν ως υπάλληλοι στα εν λόγω νομικά πρόσωπα τιμωρούνται ωσάν να είναι δημόσιοι υπάλληλοι όταν, κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους, διαπράττουν απιστία, υπεξαίρεση, ψευδή βεβαίωση, κατάχρηση εξουσίας, παράβαση καθήκοντος και δωροδοκία.
Με βάση αυτήν την ποινική διάταξη που καταργήθηκε έχουν καταδικασθεί στο παρελθόν αλλά και δικάζονται για σοβαρά κακουργήματα υπάλληλοι ανώνυμων εταιρειών που χρηματοδοτούνται από το Δημόσιο (Ελληνικά Ναυπηγεία, ΔΕΗ, ΔΕΠΑΝΟΜ, ΘΕΜΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ, ΟΣΚ), συνεταιρισμών, αθλητικών σωματείων και πολιτιστικών συλλόγων και κυρίως όλων των ιδιωτικών νομικών προσώπων που έχουν χαρακτήρα ΜΚΟ που δέχονται κρατικές επιχορηγήσεις. Σε πολλές από τις περιπτώσεις αυτές έχουν απαγγελθεί κατηγορίες και με βάση τον v. 1608/1950 «Περί καταχραστών του Δημοσίου».
Όλοι αυτοί λοιπόν, κατά των οποίων η Δικαιοσύνη έχει κινήσει διαδικασίες ποινικής δίωξης για τόσο σοβαρές κατηγορίες, πανηγυρίζουν για την «ουρανοκατέβατη» απαλλαγή τους από κάθε ποινική ευθύνη, αφού είναι γνωστό ότι η εξάλειψη (και μάλιστα διά εξαφανίσεως της σχετικής διάταξης του άρθρου 263α του ΠΚ) του αξιόποινου λειτουργεί αναδρομικά, δηλαδή καταλαμβάνει και τις εκκρεμείς υποθέσεις.
Επομένως, τις επόμενες ημέρες θα δούμε να αποφυλακίζονται προσωρινά κρατούμενοι για κακουργήματα που διέπραξαν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους και τη διαχείριση δημόσιου χρήματος. Επίσης, είναι βέβαιο ότι θα απαλλάσσονται από τα ποινικά δικαστήρια λόγω εξάλειψης του αξιόποινου όσοι κατηγορούνται για υπηρεσιακά εγκλήματα που έχουν διαπράξει μέχρι τις 7-4-2014, δηλαδή μέχρι την ημερομηνία δημοσίευσης του ν. 4254/2014 στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Η υπόθεση αυτή ασφαλώς και δεν είναι αθώα. Κρύβει βρωμιά και σαπίλα.
Αναμφίβολα, βρισκόμαστε μπροστά σε μια πρωτοφανή και χωρίς προηγούμενο σαρωτική νίκη των δυνάμεων της διαφθοράς και της διαπλοκής εναντίον όσων υπερασπίζονται τη διαφάνεια και τη χρηστή και συνετή διαχείριση του δημόσιου χρήματος.
Το εξοργιστικό είναι ότι το απίστευτο αυτό πλήγμα στην αρχή του Κράτους Δικαίου γίνεται σε μια χρονική στιγμή που το δημόσιο συμφέρον επιβάλλει ως ιστορική αναγκαιότητα την πάταξη της διαφθοράς και την παραδειγματική τιμωρία όσων εμπλέκονται σε ποινικές υποθέσεις διασπάθισης δημόσιου χρήματος, σε συνδυασμό με νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματικές πράξεις. Ανακύπτουν αμείλικτα τα ερωτήματα: Άραγε η φωτογραφική διάταξη από ποιους ετοιμάστηκε; Ο υπουργός Δικαιοσύνης είχε γνώση; Ο τότε γενικός γραμματέας της κυβέρνησης, ο κ. Μπαλτάκος, χωρίς τη συνυπογραφή του οποίου δεν έφτανε στη Βουλή τίποτε, τι λέει; Πρόκειται για προεκλογικό δώρο της κυβέρνησης στους «επίορκους»; Η απάντηση που δόθηκε από τον υπουργό Δικαιοσύνης σε αυτά τα ερωτήματα δεν είναι πειστική. Συγκεκριμένα, ο κ. Αθανασίου απέκλεισε ένα τέτοιο ενδεχόμενο και δήλωσε ότι η κατάργηση της διάταξης του άρθρου 263α του ΠΚ έγινε από παραδρομή (!) και την παρελθούσα Τετάρτη κατέθεσε στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Ανάπτυξης «Απλούστευση της αδειοδότησης της οικονομικής δραστηριότητας», τροπολογία με την οποία επαναφέρει σε ισχύ τη διάταξη του άρθρου 263α.
Αλλά οι συνέπειες της κατάργησης, έστω κι αν οφείλεται σε παραδρομή, δεν ανατρέπονται. Εξακολουθούν να είναι ισχυρές και μετά την επαναφορά σε ισχύ της διάταξης που καταργήθηκε. Οι εκκρεμείς ποινικές υποθέσεις θα μπουν στο αρχείο και οι ήδη κατηγορούμενοι για αδικήματα που διαπράχθηκαν μέχρι τις 7-4-2014 θα αθωωθούν. Η επίκληση, δηλαδή, της παραδρομής και η εν συνεχεία ψήφιση νέας διάταξης δεν αποκαθιστούν τη ζημιά που έχει προκληθεί στην έννομη τάξη και στο κοινό περί δικαίου αίσθημα.
Πόσω μάλλον όταν η διάταξη για την αποκατάσταση της παραδρομής καθυστέρησε έναν τουλάχιστον μήνα. Δηλαδή, εδώ και έναν μήνα και μέχρι να δημοσιευτεί η νέα διάταξη τα ιδιωτικά νομικά πρόσωπα που διαχειρίζονται δημόσιο χρήμα είναι ξέφραγα αμπέλια.
Σε κανένα σοβαρό κράτος δεν νομοθετεί η παραδρομή και η αμέλεια. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, αυτός που συνέταξε την αιτιολογική έκθεση του νόμου δεν θα έπρεπε να είχε αντιληφθεί και να είχε προλάβει την κατάργηση μιας τόσο σοβαρής ποινικής διάταξης που περιλάμβανε το πολυνομοσχέδιο;
Η Κεντρική Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή, που επεξεργάζεται τα νομοσχέδια, όφειλε να προσέξει τη δήθεν «λαθραία» διάταξη του πολυνομοσχεδίου. Ας σημειωθεί ότι η ΚΕΝΕ αποτελείται από ανώτατους δικαστικούς λειτουργούς και καθηγητές της Νομικής Σχολής. Οι σύμβουλοι (δικαστές και νομικοί) του υπουργού Δικαιοσύνης δεν πήραν χαμπάρι αυτήν τη χαριστική διάταξη;
Η επίμαχη διάταξη, που ελευθερώνει τους καταχραστές του δημόσιου χρήματος, πέρασε και από τον εξονυχιστικό έλεγχο του γενικού γραμματέα της κυβέρνησης και -ω του θαύματος- στην ίδια παραδρομή υπέπεσε κι αυτός!
Ως γνωστόν, ο ελεγκτικός ρόλος του γενικού γραμματέα της κυβέρνησης είχε εξοπλιστεί με ειδικές υπερεξουσίες ελέγχου. Χωρίς τον έλεγχο του Μπαλτάκου και χωρίς την υπογραφή του ούτε νομοσχέδιο ούτε τροπολογία δεν μπορούσε να συζητηθεί στη Βουλή. Με τα δεδομένα αυτά, ένα πελώριο ερώτημα γεννάται: Πώς είναι δυνατόν τόσο πολλοί και σπουδαίοι κρατικοί λειτουργοί, με αποκλειστική αρμοδιότητα τον έλεγχο του κειμένου των νομοσχεδίων, ώστε να αποφεύγονται αβλεψίες και λάθη, να υποπέσουν ταυτοχρόνως, συλλήβδην και αθρόως στην περίεργη «παραδρομή», που απαλλάσσει δεκάδες εγκληματίες από τις κατηγορίες;
Τυχαίο είναι το ότι αυτό το σκάνδαλο, που σίγουρα αποτελεί μεθόδευση για τη… λεύκανση συγκεκριμένων προσώπων, τα οποία προφανώς εμπλέκονται σε εγκληματικές υποθέσεις διαφθοράς, επιχειρείται την ώρα που πολίτες σέρνονται με χειροπέδες στα δικαστήρια, και για ασήμαντα ακόμη χρέη προς το Δημόσιο; Παρά τις προσπάθειες που καταβάλλονται από πολλές πλευρές να συγκαλυφθεί αυτή η πρωτοφανής και ανήκουστη «εκ παραδρομής» κατάργηση ποινικού νόμου, δεν μπορεί και δεν πρέπει να περάσει αλώβητη από το δικαστικό σύστημα της χώρας.
Η Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου οφείλει να παρέμβει προκειμένου να αποσαφηνιστούν οι συνθήκες, να ερευνηθούν τα αίτια, τα κίνητρα και τα αποτελέσματα της «εκ παραδρομής» αθώωσης όσων ευνοούνται από μια τέτοια νομοθετική μεταβολή. Πρέπει να αναζητηθεί ποιοι μεγαλόσχημοι ή επώνυμοι πριμοδοτούνται από την κατάργηση της διάταξης του άρθρου 263α του ΠΚ.
Για όλους αυτούς τους λόγους, τον… λόγο έχει η Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου κ. Ευτέρπη Κουτζαμάνη.
Παιδαριώδεις δικαιολογίες…
Για το θέμα αυτό ο Στέφανος Κασιμάτης στη στήλη του στην «Καθημερινή» έγραψε:
Τώρα ψάχνουν, λέει, να βρουν πώς παρεισέδυσε, παρεισέφρησε, τρύπωσε (πείτε το όπως θέλετε…) στο πολυνομοσχέδιο η τροπολογία με την οποία απαλλάσσονται από ποινικές ευθύνες για την κακοδιαχείριση δημοσίου χρήματος κρατικοί αξιωματούχοι, παράγοντες της τοπικής αυτοδιοίκησης και άλλοι «τεχνικοί της εξουσίας». Εύχομαι να τον βρουν και δεν ρωτώ τι θα του κάνουν, αν τον βρουν. Αναρωτιέμαι μόνο αν ντρέπονται καθόλου όταν μας πασάρουν τέτοιες παιδαριώδεις δικαιολογίες…
Παρόν |