Γράφει ο ΝΙΚΟΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣ
Οι αρμόδιοι έχουν ενημερωθεί εγκαίρως, αλλά σφυρίζουν αδιάφορα! - Γιατί άραγε;
Μια βραδυφλεγής βόμβα βρίσκεται εδώ κι έναν χρόνο στο λιμάνι της Ελευσίνας και ενώ οι αρμόδιοι έχουν ενημερωθεί και γνωρίζουν τους τεράστιους κινδύνους που εγκυμονούνται, ουδείς ασχολείται!
Μάλιστα τον περασμένο μήνα η βόμβα αυτή… απασφαλίστηκε κι αν δεν ληφθούν αμέσως τα μέτρα που προβλέπει ο νόμος, το κακό μάλλον θα είναι αναπόφευκτο!
Συγκεκριμένα, από τον Μάρτη του 2012 ένα πλοίο, το δεξαμενόπλοιο «Γεράκι», κατέπλευσε στον κόλπο όπου βρίσκεται η λιμενική ζώνη Ελευσίνας, με φορτίο 25.000 τόνων στερεοποιημένου φοινικέλαιου. Στις αρχές του περασμένου μήνα άρχισε η διαδικασία ρευστοποίησης του φοινικέλαιου, προκειμένου να μεταγγιστεί σε άλλα μικρότερα πλοία και να διοχετευθεί στην ξηρά.
Η θέρμανση του φορτίου γίνεται με τη διοχέτευση ατμού σε βυθισμένες σερπαντίνες (coils) στο σώμα του φοινικελαίου, με σκοπό η θερμοκρασία του να αυξάνει με βραδείς ρυθμούς, ώστε ύστερα από 50-60 μέρες να φτάσει στη θερμοκρασία των 650 C. Στη θερμοκρασία αυτή, το ρευστοποιημένο πλέον φοινικέλαιο θα μεταγγιστεί μέσω άντλησης σε άλλα χημικά δεξαμενόπλοια, που θα καταπλεύσουν στον λιμένα Ελευσίνας.
Η παραγωγή ατμού γίνεται από φορητό λέβητα ξηράς, που τροφοδοτείται με συμβατικά καύσιμα και έχει τοποθετηθεί επί του καταστρώματος για τη διάρκεια της θέρμανσης, τήξης και εκφόρτωσης σε τροφοδοτικό πλοίο που έχει πλευρίσει το δεξαμενόπλοιο «Γεράκι».
Το φοινικέλαιο θεωρείται επικίνδυνο φορτίο και ανήκει στην κατηγορία Y2. Ορισμένα είδη του παρουσιάζουν χαμηλή τοξικότητα με αντιμετωπίσιμες επιδράσεις στο δέρμα, στα μάτια ή στην αναπνοή, που όμως πρέπει να αποφεύγονται. Εάν διαρρεύσει στο θαλάσσιο περιβάλλον του αβαθούς κόλπου της Ελευσίνας μπορεί να προκαλέσει φαινόμενα ευτροφισμού, αντιαισθητικές ελαιώδεις επιφανειακές κηλίδες και φυσικά ρύπανση και υποβάθμιση των παραλιών της Ελευσίνας και του Ασπρόπυργου.
Όταν η Ειδική Υπηρεσία Περιβάλλοντος (ΕΥΠΕ) ενημερώθηκε από την πλοιοκτήτρια εταιρεία ότι προτίθεται να ρευστοποιήσει το φορτίο, τον περασμένο Νοέμβριο, με έγγραφό της ζήτησε να εκδοθεί και να εγκριθεί αμέσως Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Περιέργως όμως, έπειτα από 3 μήνες, στις 26 Φεβρουαρίου, με έγγραφό της προς το υπουργείο Ναυτιλίας (Διεύθυνση Αστυνόμευσης Λιμένων) ισχυρίζεται ότι έκανε… λάθος και ότι δεν χρειάζεται έκδοση Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων!
Αυτό βέβαια ευνοεί τις εταιρείες που έχουν φέρει το φορτίο στην Ελευσίνα και είναι υποχρεωμένες να λάβουν όλα τα ενδεχόμενα μέτρα ασφαλείας για την εκφόρτωση του φοινικελαίου τους. Πρώτον, γιατί «γλιτώνουν» από πολλούς ελέγχους και, δεύτερον, γιατί μπορεί να κάνουν την εκφόρτωση άρπα-κόλλα χωρίς να… πολυνοιάζονται για τις επιπτώσεις που θα έχει η διαδικασία αυτή στο περιβάλλον.
Αυτά όμως φαίνεται πως είναι… ψιλά γράμματα για την αρμόδια υπηρεσία κι έτσι στις αρχές Μαρτίου οι εταιρείες στις οποίες ανήκει το φορτίο έστειλαν πλοίο για να μεταγγίσει το φοινικέλαιο από το δεξαμενόπλοιο «Γεράκι». Ο πλοίαρχος του τελευταίου, γεμάτος οργή και αγωνία, γιατί αν γίνει κάποια διαρροή θα κινδυνεύσει ο ίδιος και το πλήρωμά του, στέλνει έγγραφο στις εταιρείες που έχουν το φορτίο, το οποίο κοινοποιεί στο Λιμεναρχείο Ελευσίνας, τον Οργανισμό Λιμένος Ελευσίνας, το υπουργείο Ναυτιλίας, τον Εισαγγελέα Εφετών Πειραιά και κάθε άλλον αρμόδιο, για να τις θέσει προ των ευθυνών τους. Ενδεικτικά αναφέρει:
«Σας έχω επανειλημμένα τονίσει ότι χωρίς να πληρούνται όλοι ανεξαίρετα οι όροι και προϋποθέσεις για την εκφόρτωση, δεν μπορείτε νόμιμα να εκκινήσετε τη διαδικασία μεταφόρτωσης του φορτίου από το πλοίο. Οι κίνδυνοι είναι τεράστιοι και έχουν επισημανθεί από όλους τους αρμόδιους φορείς (Νηογνώμονα, σημαία του πλοίου, ΚΛΕ, ΟΛΕ, πραγματογνώμονες, Εισαγγελείς), που έχουν απαγορεύσει οποιαδήποτε ενέργειά σας, αν προηγουμένως δεν έχουν εκπληρωθεί όλες οι απαιτούμενες προϋποθέσεις.
Σας υπενθυμίζω για μια ακόμη φορά ότι, σύμφωνα με τις εισαγγελικές παραγγελίες, πρέπει να ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα προκειμένου να εκτελεστεί η διαδικασία μεταφόρτωσης του φορτίου με ασφάλεια, εφόσον συντρέχουν νόμιμες προϋποθέσεις και μέτρα ασφαλείας, προκειμένου να αποτραπούν κίνδυνοι ρύπανσης του περιβάλλοντος, αλλά και πλοίου, πληρώματος, επιβαινόντων κ.λπ.
Τέλος, εύχομαι να μη συμβεί ατύχημα, ο Θεός μαζί σας, γιατί η επιστήμη σας το απαγορεύει.
Και ελπίζω, στην τραγική περίπτωση που συμβεί ατύχημα, να μην κρυφτείτε ρίχνοντας αλλού τις ευθύνες και παίζοντας τον ρόλο του Πόντιου Πιλάτου και του ανευθυνοϋπεύθυνου».
Πιστεύουμε ότι ο πλοίαρχος τα λέει όλα. Από εδώ και πέρα τον λόγο έχουν οι αρμόδιοι. Ιδού η Ρόδος!
ΠΑΡΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ
Οι αρμόδιοι έχουν ενημερωθεί εγκαίρως, αλλά σφυρίζουν αδιάφορα! - Γιατί άραγε;
Μια βραδυφλεγής βόμβα βρίσκεται εδώ κι έναν χρόνο στο λιμάνι της Ελευσίνας και ενώ οι αρμόδιοι έχουν ενημερωθεί και γνωρίζουν τους τεράστιους κινδύνους που εγκυμονούνται, ουδείς ασχολείται!
Μάλιστα τον περασμένο μήνα η βόμβα αυτή… απασφαλίστηκε κι αν δεν ληφθούν αμέσως τα μέτρα που προβλέπει ο νόμος, το κακό μάλλον θα είναι αναπόφευκτο!
Συγκεκριμένα, από τον Μάρτη του 2012 ένα πλοίο, το δεξαμενόπλοιο «Γεράκι», κατέπλευσε στον κόλπο όπου βρίσκεται η λιμενική ζώνη Ελευσίνας, με φορτίο 25.000 τόνων στερεοποιημένου φοινικέλαιου. Στις αρχές του περασμένου μήνα άρχισε η διαδικασία ρευστοποίησης του φοινικέλαιου, προκειμένου να μεταγγιστεί σε άλλα μικρότερα πλοία και να διοχετευθεί στην ξηρά.
Η θέρμανση του φορτίου γίνεται με τη διοχέτευση ατμού σε βυθισμένες σερπαντίνες (coils) στο σώμα του φοινικελαίου, με σκοπό η θερμοκρασία του να αυξάνει με βραδείς ρυθμούς, ώστε ύστερα από 50-60 μέρες να φτάσει στη θερμοκρασία των 650 C. Στη θερμοκρασία αυτή, το ρευστοποιημένο πλέον φοινικέλαιο θα μεταγγιστεί μέσω άντλησης σε άλλα χημικά δεξαμενόπλοια, που θα καταπλεύσουν στον λιμένα Ελευσίνας.
Η παραγωγή ατμού γίνεται από φορητό λέβητα ξηράς, που τροφοδοτείται με συμβατικά καύσιμα και έχει τοποθετηθεί επί του καταστρώματος για τη διάρκεια της θέρμανσης, τήξης και εκφόρτωσης σε τροφοδοτικό πλοίο που έχει πλευρίσει το δεξαμενόπλοιο «Γεράκι».
Το φοινικέλαιο θεωρείται επικίνδυνο φορτίο και ανήκει στην κατηγορία Y2. Ορισμένα είδη του παρουσιάζουν χαμηλή τοξικότητα με αντιμετωπίσιμες επιδράσεις στο δέρμα, στα μάτια ή στην αναπνοή, που όμως πρέπει να αποφεύγονται. Εάν διαρρεύσει στο θαλάσσιο περιβάλλον του αβαθούς κόλπου της Ελευσίνας μπορεί να προκαλέσει φαινόμενα ευτροφισμού, αντιαισθητικές ελαιώδεις επιφανειακές κηλίδες και φυσικά ρύπανση και υποβάθμιση των παραλιών της Ελευσίνας και του Ασπρόπυργου.
Όταν η Ειδική Υπηρεσία Περιβάλλοντος (ΕΥΠΕ) ενημερώθηκε από την πλοιοκτήτρια εταιρεία ότι προτίθεται να ρευστοποιήσει το φορτίο, τον περασμένο Νοέμβριο, με έγγραφό της ζήτησε να εκδοθεί και να εγκριθεί αμέσως Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Περιέργως όμως, έπειτα από 3 μήνες, στις 26 Φεβρουαρίου, με έγγραφό της προς το υπουργείο Ναυτιλίας (Διεύθυνση Αστυνόμευσης Λιμένων) ισχυρίζεται ότι έκανε… λάθος και ότι δεν χρειάζεται έκδοση Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων!
Αυτό βέβαια ευνοεί τις εταιρείες που έχουν φέρει το φορτίο στην Ελευσίνα και είναι υποχρεωμένες να λάβουν όλα τα ενδεχόμενα μέτρα ασφαλείας για την εκφόρτωση του φοινικελαίου τους. Πρώτον, γιατί «γλιτώνουν» από πολλούς ελέγχους και, δεύτερον, γιατί μπορεί να κάνουν την εκφόρτωση άρπα-κόλλα χωρίς να… πολυνοιάζονται για τις επιπτώσεις που θα έχει η διαδικασία αυτή στο περιβάλλον.
Αυτά όμως φαίνεται πως είναι… ψιλά γράμματα για την αρμόδια υπηρεσία κι έτσι στις αρχές Μαρτίου οι εταιρείες στις οποίες ανήκει το φορτίο έστειλαν πλοίο για να μεταγγίσει το φοινικέλαιο από το δεξαμενόπλοιο «Γεράκι». Ο πλοίαρχος του τελευταίου, γεμάτος οργή και αγωνία, γιατί αν γίνει κάποια διαρροή θα κινδυνεύσει ο ίδιος και το πλήρωμά του, στέλνει έγγραφο στις εταιρείες που έχουν το φορτίο, το οποίο κοινοποιεί στο Λιμεναρχείο Ελευσίνας, τον Οργανισμό Λιμένος Ελευσίνας, το υπουργείο Ναυτιλίας, τον Εισαγγελέα Εφετών Πειραιά και κάθε άλλον αρμόδιο, για να τις θέσει προ των ευθυνών τους. Ενδεικτικά αναφέρει:
«Σας έχω επανειλημμένα τονίσει ότι χωρίς να πληρούνται όλοι ανεξαίρετα οι όροι και προϋποθέσεις για την εκφόρτωση, δεν μπορείτε νόμιμα να εκκινήσετε τη διαδικασία μεταφόρτωσης του φορτίου από το πλοίο. Οι κίνδυνοι είναι τεράστιοι και έχουν επισημανθεί από όλους τους αρμόδιους φορείς (Νηογνώμονα, σημαία του πλοίου, ΚΛΕ, ΟΛΕ, πραγματογνώμονες, Εισαγγελείς), που έχουν απαγορεύσει οποιαδήποτε ενέργειά σας, αν προηγουμένως δεν έχουν εκπληρωθεί όλες οι απαιτούμενες προϋποθέσεις.
Σας υπενθυμίζω για μια ακόμη φορά ότι, σύμφωνα με τις εισαγγελικές παραγγελίες, πρέπει να ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα προκειμένου να εκτελεστεί η διαδικασία μεταφόρτωσης του φορτίου με ασφάλεια, εφόσον συντρέχουν νόμιμες προϋποθέσεις και μέτρα ασφαλείας, προκειμένου να αποτραπούν κίνδυνοι ρύπανσης του περιβάλλοντος, αλλά και πλοίου, πληρώματος, επιβαινόντων κ.λπ.
Τέλος, εύχομαι να μη συμβεί ατύχημα, ο Θεός μαζί σας, γιατί η επιστήμη σας το απαγορεύει.
Και ελπίζω, στην τραγική περίπτωση που συμβεί ατύχημα, να μην κρυφτείτε ρίχνοντας αλλού τις ευθύνες και παίζοντας τον ρόλο του Πόντιου Πιλάτου και του ανευθυνοϋπεύθυνου».
Πιστεύουμε ότι ο πλοίαρχος τα λέει όλα. Από εδώ και πέρα τον λόγο έχουν οι αρμόδιοι. Ιδού η Ρόδος!
ΠΑΡΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλώ να γράφετε με Ελληνικούς χαρακτήρες και να είστε κόσμιοι στις εκφράσεις σας. Οποιοδήποτε άλλο σχόλιο με γκρικλις και ξένη γλώσσα θα διαγράφετε. Ευχαριστώ!